سنت آلمانی
سنّت آلمانی:
در آلمان این رشته بیشتر مورد بحث فیلسوفان و عالمان الهیات بود. مثلاً شلایر ماخر برایش روانشناسی در مقایسه با الهیات امری درجه دو بود. با شروع قرن بیست و ترجمه آثار مکتب کلارک روانشناسی دین در آلمان رشد جدیای پیدا کرد.(عده ای از دانشمندان این سنت دین ستیز و عده ای دینگرا هستند)
دیدگاه ویلیام وونت
ویلهلم وونت( 1832 ـ 1920)
•1. پیشگام در درون نگری کنترل شده تجربی
•2. بنیانگذار روانشناسی تجربی
•3. فرایندهای عالیتر روانی در نمادهای فرهنگیای مثل زبان، اسطوره و دین عینیت مییابد.
•4. فنون روانشناسی فردی(پرسشنامه و.........) که در آمریکا رایج است برای هر نوع روانشناسی دین بیفایده است.
•5. فنون فردی حداکثر به اعتراف میانجامد.
•6. با مورد پژوهی جیمز چیزی جز آسیب شناسی دین نمیتوان بد
•7.دین عبارت از این احساس است که دنیای ما، بخشی از دنیای بزرگتر و فوق طبیعی است که در آن اهداف والاتر انسانی به ثمر مینشیند و تحقق مییابد....
دیدگاه فروید
فروید(1856-1939)
•1. فروید و یونگ نقش زیادی در مباحث روانشناسی دین دارند.
•2. فروید دین را«توهم» «نِوَرِزِ جهان شمول» و«مخدر» مینامید و امیدوار بود نوع بشر بتواند بر آن چیره شود.
•3. به تحقیق درباره رفتار دینی علاقهمند بود.
•4.چهارکتاب عمده در روانشناسی دین نوشت.
•الف:توتم و تابو 1913
•ب : آینده یک پندار 1927
•ج : تمدن و ناخرسندی های آن 1930
•د : موسی و یکتا پرستی 1939
منابع:https://fa.m.wikipedia.org/wiki/
download.ghbook.ir
تاریخ : ۱۷\۰۸\۹۹
ساعت : 22:35