دفتر روانشناسی مهدی نجفی

فقط ضبط کننده حقایق نباشید، بلکه سعی کنید به رمز و راز سرچشمه حقایق نفوذ کنید. ایوان پاولوف

دفتر روانشناسی مهدی نجفی

فقط ضبط کننده حقایق نباشید، بلکه سعی کنید به رمز و راز سرچشمه حقایق نفوذ کنید. ایوان پاولوف

فروید، یونگ و دین

پنجشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۹، ۰۶:۰۷ ب.ظ

<نظریه فروید منتقدان بسیاری پیدا کرد. از جمله آنها یکی از بزرگترین شاگردان او کارل یونگ است که خودش پایه گذار مکتب روان شناسی تحلیلی شد.>

 

شباهت های دیدگاه های کارل یونگ و فروید

 ‎♦کارل یونگ و فروید هر دو به ناخودآگاه و نقش مهم آن در رفتار و توضیح معنای رویاهای ما اعتقاد داشتند.

 ♦‎فروید و یونگ هر دو معتقد بودند که دین در دوره ای از زمان برای جامعه ما امری مثبت محسوب می شود ، اما فروید ادعا می کرد که این فقط تا زمانی که از جوامع اولیه و بنیادی خود رشد می کنیم سودمند است.

 ♦‎کارل یونگ و فروید نظریه های دین خود را بر اساس این ایده مبنی بر اینکه ما بخشهای مختلفی از روان خود داریم و همه ما غرایز ابتدایی (id) و همچنین تواناییهای بالاتر (منیت ، سوپراگو) داریم ، بنا نهادند.

‎ ♦هر دو معتقد بودند که از دین برای کمک به مردم در برخورد با برخی مسائل استفاده شده است.

 

تفاوت دیدگاه های یونگ و فروید

 

 ♦‎یونگ معتقد بود که دین در حقیقت برای جامعه بسیار سودمند است و باید برای همیشه بماند ، برخلاف فروید که کاملاً مخالف دین بود ، رفتار مذهبی را "روان رنجوری جمعی" خواند و اظهار داشت که باید منسوخ شود.

 ♦یونگ معتقد بود که دین بیان طبیعی ناخودآگاه جمعی است در حالی که فروید معتقد بود این یک روان رنجوری جمعی است.

 ♦‎یونگ فکر می کرد که دین داری راهی برای کمک به فرایند فردگرایی است: اکتشاف در خودمان و پذیرفتن نهایی کسانی که هستیم.

 ♦‎یونگ ایده کهن الگوها را اختراع کرد و به آنها اعتقاد داشت ، امکانات ذهنی که تصاویر برخی چیزها را "ایجاد" می کند. او فکر کرد که ما با "کهن الگو" از خدا متولد شده ایم ، تصویری که همه ما مستعد داشتن آن هستیم. وی با اشاره به این واقعیت که هرچند هزاران دین وجود دارد ، همه آنها عقاید اصلی مشترکی دارند: چهره های معصوم قوی ، قوانین و غیره تصاویر یا کهن الگوها (توجه داشته باشید: این هم اسم است و هم فعل) از این موارد.

 ♦‎یونگ به خدا ایمان آورد و گفت: "من اعتقاد ندارم ، من می دانم [که او وجود دارد]" در حالی که فروید فکر می کرد که ایمان به خدا مضحک است.

 ♦‎یونگ با بیان اینکه ما یک روان و جنبه مردانه و زنانه داریم ، روان را به شکلی متفاوت از فروید جدا کرد. فروید به id ، ego ، superego اعتقاد داشت.

 

منبع:https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://epublications.marquette.edu/dissertations/AAI8502590/&ved=2ahUKEwiL18mQ_NXtAhWwRBUIHRT0Au0QFjABegQIAhAE&usg=AOvVaw0zPZzWKvoeLSar1JWAFT_B

تاریخ :20\9\99

ساعت : 16:00

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۹/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی