دفتر روانشناسی مهدی نجفی

فقط ضبط کننده حقایق نباشید، بلکه سعی کنید به رمز و راز سرچشمه حقایق نفوذ کنید. ایوان پاولوف

دفتر روانشناسی مهدی نجفی

فقط ضبط کننده حقایق نباشید، بلکه سعی کنید به رمز و راز سرچشمه حقایق نفوذ کنید. ایوان پاولوف

بریده ای از دیدگاهِ فروید نسبت به دین

جمعه, ۱۴ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۱۳ ب.ظ

_تأثیرات اولیه مذهبی

زیگموند فروید از پدر و مادری یهودی در شهر کاتولیک روم ، فرایبورگ ، موراویا ، متولد شد. فروید در طول زندگی خود سعی در درک دین و معنویت داشت و چندین کتاب به این موضوع نوشت ، از جمله "توتم و تابو" (1913) ، "آینده یک توهم" (1927) ، "تمدن و نارضایتی های آن" (1930) و "موسی و یکتا پرستی" (1939).

 

•به اعتقاد فروید ، دین ، ​​عبارتی از روان رنجوری های روانشناختی و پریشانی است. در بخشهای مختلفی از نوشته های خود ، وی اظهار داشت که دین تلاشی برای کنترل عقده ادیپ (برخلاف عقده الکترا) است ، وسیله ای برای ساختن ساختار برای گروههای اجتماعی آرزوی تحقق ، وهم کودکانه و تلاش برای کنترل دنیای خارج.

 

_فروید نسبت به دین چه احساسی داشت؟ 

 

در برخی از معروف ترین نوشته های خود ، وی اظهار داشت که این یک "توهم" است ، نوعی روان رنجوری و حتی تلاشی برای به دست آوردن کنترل جهان خارجی.

 

•وی در میان برخی از مشهورترین سخنانش درباره (religion )دین ، ​​در کتاب "سخنرانی های مقدماتی جدید در مورد روانکاوی" (1933) اظهار داشت که "دین توهم است و قدرت خود را از آمادگی برای تطابق با انگیزه های ذاتی غریزی ما می گیرد."

 

•فروید در "آینده یک توهم" نوشت که "دین با روان رنجوری کودکانه قابل مقایسه است".

 

•وی در کتاب "سخنرانی های مقدماتی جدید در مورد روانکاوی" اظهار داشت که "دین تلاشی است برای تسلط بر جهان حسی که در آن واقع شده ایم به واسطه دنیای آرزو که در نتیجه نیازهای بیولوژیکی و روانی در درون خود توسعه داده ایم. [...] اگر بخواهیم جایگاه دین را در تکامل بشریت اختصاص دهیم ، این امر نه به عنوان یک کسب دائمی بلکه به منزله مقابله با روان رنجوری است که افراد متمدن مجبور هستند در گذر از کودکی تا بلوغ از آن عبور کنند. "

 

 

 

دیدگاه روانکاوانه

دیدگاه روانکاوی فروید دین را نیاز ذهن ناخودآگاه به تحقق آرزو می دانست. از آنجا که مردم باید احساس امنیت کنند و خود را از گناه خود برکنار کنند ، فروید معتقد بود که آنها تصمیم می گیرند به خدا ، که نمایانگر پدری قدرتمند است ، باور داشته باشند.

 

<اینجانب با مطالعه و تامل در دیدگاه ها و نظرات زیگموند فروید در مورد دین ، دریافتم که فروید در این بیانات دلیلی بر رد دین مطرح نمیکند بلکه به گونه ای دین را توصیف می کندو توضیح می دهد.

یعنی زمانی که وی می گوید:

 

•دین، نیاز ذهن ناخودآگاه به تحقق آرزو است.

یا اینکه:

•دین تلاشی است برای تسلط بر جهان حسی که در آن واقع شده ایم.

و...

این توضیحات، از ایجاد تکاپو و حرکت در انسان خبر می دهد.

و به گفته امام موسی صدر: مگر دین غیر از این است که برای خدمت به بشر آمده است و دین صحیح ، دینی است که به بشر خدمت کند.

و از طرفی در بیانات فروید ایجاد حرکت و تکاپو را در انسان میبینیم.

و آیا ایجاد حرکت و تکاپو در فرد غیر از خدمت به اوست؟>

 

منبع:https://www.verywellmind.com/freud-religion-2795858

کتاب ((دین در جهان امروز) اثر امام موسی صدر)

 

تاریخ :۱۴\۹\۹۹

ساعت: 23:00

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۹/۱۴
Mahdi Najafi

فروید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی